اندیشه ی نو

بایگانی
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

نهنگ

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۰۰ ق.ظ

در رابطه با نهنگ عنبر و وال ها چه می دانید … آیا می دانید نهنگ های عنبر برای برقرار کردن ارتباط با یکدیگر ، از سیستم ردیاب صوت ( سونار) یا همان سیستم امواج صوتی استفاده می کنند . به این ترتیب ، میتوانند محل طعمه را از ۱/۵ کیلومتری ردیابی کنند.
نهنگ عنبر می تواند حدود ٢ ‏ساعت در عمق یک کیلومتری آب غواصی کند، اما هنکامی که به سطح آب ‏می آید، حداقل ده دقیقه زمان لازم است تا ‏دوباره ذخیره اکسیژن مورد نیاز بدنش تامین شود. البته اکسیژن را به صورت هوا ذخیره نمی کند، بلکه آن را در ماهیچه ها و چربی بدنش ذخیره می کند.نهنگ عنبرشگفت آورترین موضوع در مورد نهنگ عنبر ، به عمق آب رفتن این وال غول پیکر است که در عمق دو کیلومتری دنبال ده پایان می گردد تا آنها را شکار کند ، البته برای رفتن به عمق آب باید اکسیژن کافی ذخیره کند . نهنگ عنبر اندام مخصوصی به نام روغن سر وال در ناحیه سر دارد که دمای ذوب این روغن ۲۹ درجه سانتی گراد است . یکی از سوراخ های بینی وال با این اندام مرتبط است . وقتی آب سرد از راه این سوراخ وارد می شود و با این ماده روغنی موم امانند تماس پیدا می کند ، آن را به حالت جامد در می آورد . پس از آن نهنگ غنبر بدنش را به سمت پایین متمایل می کند و سرش را در آب فرو می برد و موم ناحیه سرش جامد و متراکم می شود . بعد هم را اعماق اقیانوس را در پیش میگرد.
این نهنگ می تواند حدودا دو ساعت در عمق آ ب غواصی کند، اما همان ده دقیقه ای که برای اکسیژن گیری در سطح آ ب لازم دارد، فرصت خوبی برای شکار چیان وال فراهم می کند تا این حیوان را صید کنند.
‏صیادان از موم سر نهنگ عنبر که حدودا چهار تن وزن دارد، برای تهیه گریس، موم، شمع و مواد روغنی استفاده می کنند. در ضمن وجود ماده ‏معطر عنبر در روده ‏این نهنگ، موجب نامیده شدن این وال به نام ‌«نهنگ عنبر‌» شده است. از این ماده ‏ در تولید انواع عطرها استفاده می شود. سر نهنگ عنبر تقریبآ یک سوم جثه اش را تشکیل ص دهد. چشم هایش نیز بسیار کوچک اند، چرا که در اعماق تاریک اقیانوس کاربردی ندارند.
دیواره کیسه های هوایی ششهای نهنگ عنبر را لایه غضروفی ظریفی پوشانده است . نهنگ عنبر پیش از رفتن به عمق آب ، طی عمل بازدم ، شش هایش را از هوا خالی می کند . البته خالی بودن کیسه های هوایی لازم است ، برای  این که وقتی دوباره به سطح آب باز میگردد ، آنها را دوباره پر و منبسط می شوند .
‏وقتی نهنگ عنبر در عمق آب قرار دارد . فعالیت اندام هایش کند می شود. اکسیژن ذخیره او نیز در ‏ماهیچه ها و چربی بدنش انباشته شده است، فقط اکسیژن اندام های حیاتی شامل قلب و  طناب نخاعی را تامین میکند. سایراندام ها، ‏به ناچار و به طور موقت، بدون اکسیژن کار می کنند .علت آمدن نهنگ در ساحل
حتما شنیده اید که بعضی وقت ها وال ها در ساحل به گل می نشینند . به احتمال ، در اثر عفونت گوش یا آشفتگی در میان مغناطیسی زمین ، وال ها سمت ساحل را با دریا اشتباه می گیرند . بنابراین ، وقتی نهنگ عنبر در میان گل و ماسه به دام می افتد . زیر بار سنگینی وزنش در فرو می رود . در این شرایط ، شش هایش از هوا پر می شوند و راه تنفسی اش مسدود می شود . بنابراین دچار خفگی می شود و مرگش حتمی است . از دست انسان هم برای به آب بازگرداندن آن کاری بر نمی آید .
آیا می دانستید 
حداکثر اندازه طول بدن نهنگ عنبر نر ۱۸ متر و وزن آن ۶۰ تن است .
حداکثر اندازه طول بدن نهنگ عنبر ماده ۱۲ متر و وزن آن ۴۰ تن است .
منبع مجله رشد
 

  • pariya sh

نظرات (۳)

جالب بود ممنون :)
پاسخ:
خواهش میکنم...
  • حـ . آرمان (استاد بزرگ)
  • مطلب جالبی بود.

    پاسخ:
    ممنون ⁦:-)⁩
    مفید بود 
    مرسی :)
    پاسخ:
    خواهش می کنم⁦ ⁦(^^)⁩
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی