اندیشه ی نو

بایگانی
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

مثلث برمودا

چهارشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۰۰ ق.ظ

حقیقتی در مورد مثلث برمودامثلث برمودا ناحیه بزرگی در اقیانوس بین فلوریدا، پورتوریکو و برمودا است
در طی چند قرن اخیر، بخاطر اینکه چندین کشتی و هواپیما در این ناحیه ناپدید شده اند، این ناحیه به نام مثلث شیطانی شهرت یافته است. برخی از مردم حتی به آنجا رفته اند تا بفهمند آیا این ناحیه فعالیت های ماورای زمینی دارد و یا اینکه آیا دلیل علمی و عجیبی سبب خطرناکی این منطقه شده است. اما بیشتر افراد معتقدند که این ناحیه صرفا ناحیه ای است که مردم زیادی در آن بدشانسی آورده اند. این نظر که آنجا یک “گرداب عذاب” است، مانند شایعاتی همچون پاگنده یا هیولای دریاچه واقعی نیست.
این شهرت بد در مورد مثلث برمودا توسط شخصی به نام کریستوفر کلمب ایجاد شد. بر اساس سفرنامه او، در هشتم ماه اکتبر سال ۱۴۹۲، وقتی کلمب به قطب نما نگاه کرد، متوجه نمایش جهت های عجیب و غریب توسط قطب نما شد. او در ابتدا به خدمه کشتی در این مورد هشدار نداد چون این خبر، ممکن بود سبب ایجاد ترس در خدمه شود. این تصمیم کلمب، تصمیم بسیار خوبی بود چون وقتی سه روز بعد کلمب نوری عجیب و غریب رو دید، خدمه کشتی ترسیدند و تهدید کردند که به اسپانیا باز می گردند.حقیقتی در مورد مثلث برمودامثلث شیطان
این نور و سایر نمایش های قطب نما در آن ناحیه، این شایعه را قوت بخشید که قطب نما در محدوده مثلث برمودا از کار می افتد، که در واقع درست نیست و یا حداقل اغراقی از حوادث واقعی در این ناحیه است. علیرغم این، در سال ۱۹۷۰، گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا دلایل ناپدید شدن کشتی ها و … را در مثلث برمودا بدین ترتیب اعلام کرد:
اول اینکه مثلث شیطان یکی از دو مکان موجود در زمین است که قطب نما در آن جهت شمال واقعی را نشان می دهد. در حالی که در سایر مکان ها و در شرایط عادی، قطب نماها شمال مغناطیسی را نشان می دهند که ۲۰ درجه با زاویه شمال واقعی اختلاف زاویه دارد. اگر در جهت یابی ها، این اختلاف درجه در نظر گرفته نشود، مسیریاب از جهت مورد نظر خود دور می شود و در یک دردسر حسابی می افتد.
البته، با اینکه این موضوع در بسیاری از مقالات و برنامه های مستند به عنوان دلیل ناپدید شدن های رخ داده در مثلث برمودا ذکر شده، بعدا مشخص شد، از زمانی که کشتی های با قطب نما ایجاد شده اند، ملوانان کشتی ها در مورد اختلاف درجه در قطب نماها اطلاع داشته اند و همواره با آن سر و کار داشته اند. بنابراین برای جبران اختلاف درجه از جهت یابی به وسیله قطب نمای ۱۰۱ استفاده می کنند و دلیلی برای نگرانی در این مورد وجود ندارد و امری نیست که بتواند سبب انحراف یک کشتیران با تجربه از مسیرش گردد.
در سال ۲۰۰۵، پس از اینکه یک کارگردان تلویزیونی در لندن برای تهیه برنامه خود درباره این موضوع جستجو می کرد، گارد ساحلی یکبار دیگر با این موضوع روبرو شد. در این مورد، آنها کاملا لحن خود را در مورد قطعه زمین دارای جاذبه مغناطیسی تغییر دادند که حاکی ازین بود:
بسیاری از گزارشات،  به خاصیت مغناطیسی غیر معمولی در محدوده مثلث اشاره داشتند. با اینکه میدان مغناطیسی زمین تغییرات پی در پی و یکسانی دارد، اما در مثلث برمودا این تغییرات رخ نداده است. درست است که  بر اساس گزارش ها، در مثلث برمودا میزان مغناطیس استثنایی وجود دارد اما نه آنقدر که بخواهد مثلث برمودا را نسبت به سایر مناطق روی کره زمین، عجیب و غیر معمول کند.
افسانه مدرن مثلث برمودا در سال ۱۹۵۰ و با انتشار مقاله ای در آسوشیتد پرس توسط ادوارد ون وینکل جونز آغاز شد. جونز در گزارش خود از ناپدید شدن چندین مورد هواپیما و کشتی در مثلث برمودا، از جمله پنج بمب افکن نیروی دریایی آمریکا در ۵ دسامبر ۱۹۴۵ و خطوط هوایی تجاری شرکت “ببر ستاره” و ” غزال ستاره” که در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ و ۱۷ ژانویه ۱۹۴۹ خبر داد. علاوه بر این ۱۳۵ نفر دیگر هم بودند که در مثلث برمودا گم شده بودند. آنچنان که جونز نوشته بود: ” آنها بدون هیچ ردی بلعیده شده بودند .”افسانه مدرن مثلث برمودا راز مثلث برمودا
ام.کی. جساپ درسال ۱۹۵۵در کتاب خود در مورد بشقاب پرنده ها، اشاره به شیوه های زندگی موجودات عجیب و غریب کرد. با این وجود، هنوز جسم و یا لاشه ای در این زمینه کشف نشده بود. در سال ۱۹۶۴، وینسنت اچ.گادیز ( کسی که اطلاح مثلث برمودا را ابداع نمود) مقاله ای نوشت که در آن ادعا شده بود بیش از ۱۰۰۰ موجود زنده در منطقه وجود دارد. وی همچنین اظهار داشت که الگوی معینی برای اتفاقات عجیب و غریب وجود دارد. در دهه ۱۹۷۰ با انتشار چندین کتاب در مورد مثلث برمودا، از جمله نسخه پرفروش چارلز برتلیز با عنوان “مثلث برمودا”، توجهات به مثلث برمودا به اوج خود رسید.
با این حال، منتقدی به نام لری کوچ در کتابی که با نام “راز مثلث برمودا کشف شد” در سال ۱۹۷۵ نوشت، تعداد گمشدگانی که سایر نویسنگان درباره این مثلث نوشته اند را اغراق آمیز و تحقیقات آنان را غیر معتبر دانست. آنها مواردی از ناپدید شدن را به عنوان رمز و راز نشان داده اند در حالی که رازی در کار نبوده است و برخی از این موارد حتی در محدوده مثلث برمودا اتفاق نیفتاده است.
کوچ پس از تحقیقات گسترده در این باره، به این نتیجه رسید که تعداد ناپدید شدگان در محدوده مثلث برمودا بیشتر از سایرنواحی تردد کشتیها و هواپیماها در اقیانوس نیست و سایر نویسندگان اطلاعات غلطی را منتشر کرده اند.( مثلا گزارش نکردند که در روز همزمان با ناپدید شدن ها، طوفانی رخ داده بود و حتی گاهی وقت ها شرایط هوایی آن ناحیه را آرام توصیف می کردند تا بتوانند داستانی پر هیجان بنویسند.) به طور خلاصه، نویسندگان قبلی ، دراین باره تحقیقی انجام نداده بودند و به صورت عمدی یا غیر عمدی، داستان هایی ساختگی را نوشته بودند.
این کتاب یک اقدام اساسی برای اتمام افسانه هایی که درباره رموز مثلث برمودا بوجود آمده بود، انجام داد. وقتی نویسنده هایی مانند برتلیز و غیره که قادر به رد یافته های کوچ نبودند، حتی معتقد ترین افراد به داستان مهیج مثلث، دیگر اعتقاد راسخ قبلی خود را از دست دادند. با این وجود بسیاری از مجلات، نمایش های تلویزیونی، و فیلم ها همچنان به برجسته کردن مثلث برمودا ادامه دادند.
به دلیل اینکه تعداد ناپدید شوندگان در مثلث برمودا بیشتر از مناطق مشابه آن در اقیانوس های جهان نبود، دیگر نیازی به تحقیق و یافتن علت درباره آن نیست. اما اگر شما همچنان اعتقاد دارید که این مثلث نوعی قبرستان برای کشتی هاست نسبت به مناطقی که همان تعداد مسافر داشتند، در اینجا توضیحات ساده ای از گارد ساحلی آورده شده تا مبارزه کند با برخی نظریات خیالی و عجیب:
اکثر ناپدید شدن ها مربوط به ویژگی های منحصر بفرد آن ناحیه است. جریان خلیج، جریان گرم اقیانوسی است که از خلیج مکزیکو در اطراف تنگه فلوریدا در شمال شرقی به سمت اروپا، در حرکت است و بسیار سریع و پر شتاب است. و به سرعت میتواند آثار هرگونه فاجعه را محو نماید.
طوفان های غیرقابل پیش بینی  در دریای کارائیب –آتلانتیک سبب ایجاد امواج بزرگی شبیه به گردباد می شود که اغلب سبب بروز فاجعه برای خلبانان و ملوانان می گردد. توپوگرافی کف اقیانوس نیز متغیر است و شامل تپه های وسیع  تا برخی گودال های عمیق دریایی است. برخورد جریان های قوی به صخره ها، سبب ایجاد خطرات مختلفی برای کشتی ها و ناوبر ها می گردد.
دست کم نگرفتن یک خصلت انسانی است. تعداد زیادی از قایق های تفریحی بین ساحل طلایی فلوریدا (پرجمعیت ترین نقطه جهان) و باهاما سفر می کنند. اکثر این سفرها با قایق های بسیار کوچک، اطلاعات کم در مورد خطرهای دریا و مهارت ناکافی در دریانوردی انجام می شود.

  • pariya sh

نظرات (۲)

مفید بود ممنون:)
پاسخ:
خواهش می کنم...
  • حـ . آرمان (استاد بزرگ)
  • جالب بود.
    پاسخ:
    ممنون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی