اندیشه ی نو

بایگانی
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

جو گیر نشو

پنجشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۰۰ ق.ظ

هیجان در زبان فارسی برای بیان احساسات و حالت های پرشور وپر انرژی استفاده می شود ولی در روان شناسی برای بیان تمام حالتهای احساسی و روانی مثبت و منفی به کار میرو ” مثل خشم ، ترس ، تنفر ، شادی ، غم ، تعجب ، امید ، شرم ، پشیمانی ، و …

چهره تو

‏شادی، غم، ترس و تعجب حالت هایی هستند که احتمالآ بارها در شرایط گوناگون آن ها را تجربه کرده ای. این احساسات خودشان را در رفتار و حالت های چهره ‏تو نشان می دهند و علاوه بر آن که بر تصمیم های تو تاثیر می گذارند، بر ارتباط تو با اطرافیانت هم موثرند.

مدیریت کردن احساسات

بیشتر فکرکن  

‏احساس ترس، اضطراب، خشم یا غم ناخوشایند است. اما در دنیای واقعی، ما همواره با آن ها روبه رو هستیم. آ یا می توان گفت که این احساس ها نباید وجود داشته باشند و همیشه بودنشان بد است؟

‏اگر پاسخت آری است، کمی بیشتر فکر کن. شاید هیجان های منفی هم فایده هایی داشته باشند! یکی از فایده های هیجان های منفی آن است که ما را به تحرک وامی دارند و برای بقای ما ضروری هستند!

‏مثلا اگر اضطراب نبود، خودت را برای امتحان آماده نمی کردی و بدون مطالعه قبلی سر جلسه آن ‏حاضر می شدی!

رفتارهای مشکل ساز

‏هیجان هایی مثل ترس، اضطراب، عصبانیت، اندوه یا خجالت، طبیعی و ضروری هستند، اما اگر به درستی با آن ها برخورد نکنی، ممکن است باعث رفتارهای مشکل ساز شوند.

‏واقعیت این است که بسیاری از مشکلات تو با اطرافیانت و حتی با عزیزترین آدم های زندگی ات، وقتی به وجود می آید که نتوانی هیجان های منفی را کنترل کنی. بیشتر دلخوری ها، درگیری ها، و حتی دعواهای جدی و خطرناک، هنگامی به وجود می آ یند که آدم ها تعت تاثیر هیجانی منفی (مثل خشم) دست به رفتام ی غیر عاقلانه می زنند. در این موارد، ممکن است بلافاصله یا درزمان بسیار کوتاهی آن هیجان از بین برود و تو از کاری که کرده ای پشیمان شوی. اما به قول معروف، «آب رفته دیگر به جوی برنمی گردد». یعنی تو با رفتار هیجانی خودت، به فرد مقابل یا به رابطه ات با ‏او آسیبی زده ای که شاید هرگز جبران نشود .

‏مدیریت هیجان  

‏تو در ارتباط با اطرافیانت مسئول اعمال خودت هستی. پس به مهارتی نیاز داری که به تو کمک کند تا بتوانی هیجان های منفی و ناخوشایند را کنترل و مدیریت کنی تا ذائما مجبوم نباش کارهای مفغید و اصلی ات را کنار بگذاری و به برطرف کردن دلخوری ها بپردازی!

هوش هیجانی چیست

‏وقتی کارنامه تحصیلی کسی پر از نمره های بیست است، به معنای آن است که او در جنبه هایی از زندکی که با امتعان و نمره سنجیده می شوند، بسیارموفق بوده و احتمالا فردی باهوش است. بنابراین، ما می گوییم او هوش یا IQ بالایی دارد. گفته می شود که این نوع ‏از هوش آموختنی نیست و بیشتر جنبه ژنتیکی یا ارثی دارد. اما نوع دیگری از هوش هم وجود دام د که در کارنامه نشانی از آن نیست و نمره واکنش به فراز و نشیب های زندگی است که داشتن یا نداشتن آن را نشان می دهد.

‏اگر کسی بتواند از احساس ها و هیجان های خود و دیگران آگاه شود و به نسبت هر یک، حالت های روحی خودش را تنظیم کند و در شرایط سخت، قدرت تفکرش را از دست ندهد و رفتار منطقی و درست داشته باشد، دارای این نوع هوش است که هوش هیجانی یا EQ ‏نامیده می شود. نکته جالب در مورد هوش هیجانی آن است که قابل کسب و آموختنی است!

کنترل احساسات

‏کنترل هپجان

‏۱-حالت های روحی خودت را خوب بشناس. وقتی از لحاظ روحی به هم می ریزی، باید بدانی آیا خشمگینی یا غمگین؟ شگفت زده ای یا دچار نفرت؟ وقتی هیجان های منفی خودت را بشناسی، می توانی راه کنترل آن ها را هم یاد بگیری. یعنی آ ن ها تاثیری بر تو، رفتار ها و انتخاب هایت نخواهند داشت و «تو» حاکم بر آن هایی، نه آ ن ها حاکم بر تو! و این فوق العاده است.

‏راه دیگر، نوشتن احساس ها و حالت های درونی ات است. بعد از چندین ماه نوشتن آن ها، می توانی خودت را در یک نمودار زمانی ببینی و ارزیابی کنی.

۲- هیجان های خودت را بپذیر و آن ها را هممان خود بدان، ولی به آن ها بگو که تو صاحب خانه هستی و آن ها اجازه ندارند فر کاری دلشان خواست انجام دهند.

۳- رفتارهای هیجانی مفید را در خودت تقویت کن: مثل همدلی، مثبت نگری، امیدواری، دوستی، شادمانی، شوق و همزبانی. این هیجان های مثبت بیش از آ نچه تصور می کنی به حال تو سودمندند: وقتی حال خوشی داری، از راه و روش های عادی و معمولی فکر خودت فراتر می روی و به موجودی کامل تر و انعطاف پذیرتر تبدیل می شوی! پس، از این به بعد، هر بار که با دوستانت می خندی یا بازی و شوخی می کنی، بدان که داری کاری بیش از لذت بردن از زمان حال انجام می دهی. ممکن است در حال ساختن چشم اندازی خوش از آ ینده ای موفق تر باشی!

۴- به جای نام گذاری روی دیگران با صفات گوناگون مثل ۶ ‏«دست و پا چلفت‌» «دیوانه‌«،«ترس‌«، و … ، احساسات آن ها را نام گذام ی کن‌ «خسته و بی حوصله به ‏نظر می رسی»، «مثل این که خشمگینی »به این ترتیب کم کم می توانی احساسات و هیجانات دیگران را هم بشناسی و با آن ها به روشی مناسب و غیر هیجانی روبه رو شوی.

چند توصیه رفتاری ساده برای مدیریت هیجان

‏- درشرایطی که حدس می زنی ممکن است محیط ناآ رام شود، سکوت کن یا موضوع را تغییر بده.

‏-از معیط ناآرام دور شو و خودت را به معیطی آ رام برسان و قدم بزن.

‏-خودت را با کاری که دوست داری سرگرم کن.

‏-احساس هایت را بنویس.

‏-با کسی که تو را ناراحت کرده است، شجاعانه و منطقی حرف بزن.

‏- با درد دل کردن نزد فردی که به او اعتماد داری، بار هیجان منفی را کم کن.

– برای کم کردن فشار عصبی ورزش کن

  • pariya sh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی