اندیشه ی نو

بایگانی
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

با پدر و مادرم چطور صحبت کنم ؟

سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۰۰ ق.ظ

اگه تو کلاس نمره ی بد گرفتی، اگه تصادف ماشین داشتی، اگه شب میخوای خونه ی دوستت بمونی و یا هزاران موضوع دیگه، همیشه راه هایی هست که میتونی با ساده ترین روش ممکن با والدینت صحبت کنی و مشکلت رو باهاشون در میون بزاری.

مثل یه آدم بزرگ رفتار کن

۱-مثل یه آدم بزرگ رفتار کن

با گرامر صحیح صحبت کن و سعی کن تن صدات رو تنظیم کنی. داد نزن. سعی کن تا جایی که ممکنه خودت رو آروم و خوب نشون بدی

۲-قبل از شروع صحبت نکات مهم رو یادداشت کن

بارها و بارها چیزهایی که میخوای با والدینت صحبت کنی و در میان بگذاری رو مرور کن. چیزهای مهمی که میخوای بگی رو یادداشت کن. به این ترتیب همه ی مطالب بازگو میشن و چیزی از قلم نمیفته.

تمریناتو انجام بده

۳-تمریناتو انجام بده

میدونی که والدینت بهتر از هر کسی هستن. تلاش کن قبل از بحث، واکنششون رو پیش بینی کنی. اگه تونستی واکنششون رو پیش بینی کنی  سعی کن یه جواب و یا یه واکنش خوب براشون داشته باشی. این روش باعث میشه در طول بحث کم نیاری و بتونی از خودت و حرف هات دفاع کنی.

۴-آرام باش، حرفه ای برخورد کن و واقعیت رو بگو

اگه راستشو بگی، مطمئن باش کسی که در این وسط سود خواهد کرد خود تو هستی. یادت باشه حتی خود تو هم نمیتونی حرف های یه آدم دروغگو رو باور کنی حتی  اگه در اون لحظه راست حرف بزنه. پس سعی کن همیشه و در هر لحظه از زندگیت با والدینت که بهترین دوستانت هستن روراست باشی و هیچ وقت دروغ نگی.

سر اصل مطلب برو و سعی در پیچوندن بحث نداشته باش

۵-سر اصل مطلب برو و سعی در پیچوندن بحث نداشته باش

سعی نکن مطالب حاشیه رو وارد بحث کنی و به این ترتیب بحث رو به جای دیگه بکشونی. مطمئنا اگه پای پدر و مادرت برای بحث رو به میون میکشی، حتما موضوع مهمیه و اونا موقعیتت رو درک میکنن. یه نفس عمیق بکش، راجع به چیزی که میخوای بگی فکر کن و بعد شروع کن. بعد از این که حرف هات تموم شد منتظر واکنش پدر و مادرت باش و دقیق به صحبت هاشون گوش کن.

۶- سعی کن با احترام به هر چی که والدینت میگن گوش کنی

پدر و مادرت تو رو دوست دارن و بهترین ها رو برات تو زندگی میخوان. اون ها سال ها تجربه دارن و بیشتر از تو میدونن. یادت باشه هر چیزی که از نظر تو ممکنه خوب و بی نقص باشه برای اونا ممکنه این طوری نباشه چون اونا قضیه رو از همه ی ابعاد میسنجن. باید به این گونه طرز فکر اون ها احترام بزاری و سعی کنی از تجربیاتشون استفاده کنی. اگه والدینت بهت راه حلی میدن که نمیتونی در اون لحظه قبول کنی ازشون زمان بخواه که راجع بهش فکر کنی و درکشون کنی. در واقع اونا به خاطر این رفتار تو خیلی خوشحال خواهند بود.

به جواب ها و راه حل های والدینت احترام بزار

۷-به جواب ها و راه حل های والدینت احترام بزار

مهم نیست با والدینت چه بحثی داشتی. اون ها همیشه تو رو دوست خواهند داشت. اما این به این معنی نیست که شما هیچ وقت بحث و جدل در زندگی با والدینتون نخواهین داشت.  اگه همیشه سعی کنی قبل از انجام کاری مهم در زندگی نظرات والدینت رو بپرسی و باهاشون صحبت کنی مطمئنا بحث و جدل ها کم تر خواهند شد و صحبت ها در آینده بهتر پیش خواهند رفت. حالا با همدیگه بریم چند تا روش برای رویارویی با موقعیت های مختلف رو بررسی کنیم

*مثال یک:مثلا فرض کنیم تو درس شیمی یه نمره ی خیلی بدی گرفتی. با والدینت بشین و بهشون بگو، فرض کنیم که اولین واکنش اون ها عصبانیت باشه و سپس این عصبانیت به مدت شش ماه ادامه داشته باشه. به جای این که سر والدینت داد بزنی و با گریه به اتاقت برگردی و بعد از خونه بزنی بیرون، سعی کن باهاشون صحبت کنی. بهشون بگو من عصبانیت شما رو میفهمم، منم عصبانی و ناراحتم. من کمک شما رو احتیاج دارم. بهشون بگو در ابتدا فکر میکردی که میتوی مسئله رو حل کنی و درس رو یاد بگیری ولی سخت تر از چیزی بود که فکرش رو میکردی. بهشون بگو که از این که این نمره رو گرفتی چقدر شرمنده و ناراحتی. ازشون بخواه و ببین که چجوری میتونن کمکت کنن، مثلا پیدا کردن یه معلم خوب، مشاور و یا…

این رویه ی شما به اونا نشون میده که میخوای خودت رو از این موقعیت بد نجات بدی و اوضاعت رو بهتر کنی، نشون بدی که به جای این که سر والدینت داد بزنی، عصبانیتشون رو درک میکنی و به جای پیدا کردن راه حل مناسب سرشون داد نمیزنی و اوضاع رو بدتر نمیکنی.

 

*مثال دو: فرض کنیم  با مادرت دعوا کردی و میخوای بری با پدرت و نامادریت زندگی کنی. باید انتظار داشته باشی که مادرت گریه کنه و شدیدا قلبش بشکنه. احساس طرد شدن از طرف فرزندش بهش دست میده. مخصوصا این که پدرت هم با کس دیگری زندگیش رو شروع کرده این احساس بد و طرد شدن رو در اون دو چندان میکنه. اگه سعی کنی این حساسیت رو در مادرت از بین ببری موفق خواهی شد. به جای این که به مادرت بگی ازت متنفرم و میخوام برم با پدر زندگی کنم، بهش بگو که من دوستت دارم و همیشه واست احترام قائلم اما دلم برای پدر هم تنگ میشه و من هر روز میخوام پدرم رو ببینم. نمیخوام برای همیشه با پدرم زندگی کنم اما برای الان نیاز دارم که با پدرم باشم، حداقل برای مدتی کوتاه. میتونم این کار رو بکنم? قول میدم اگه خوب پیش نرفت همینجا پیش تو برگردم. من فقط میخوام تجربه ی زندگی با پدرم رو هم داشته باشم ، این باعث میشه مغز و ذهنم برای شروع مدرسه بیشتر آماده بشه. میتونیم راجع به این مسئله فکر کنیم? این حرف ها به مادرت حس آرامش میده و باعث میشه که به سوالت و درخواستت فکر کنه. این کار در نهایت توافق مادرت رو جلب میکنه و از جنگ و دعوای احتمالی جلوگیری میکنه.

 

*مثال سه: فرض کنیم شما به یکی از جنس خودت علاقه داری و میخوای راجع به این مسئله با والدینت صحبت کنی. مطمئنا قبل از صحبت میتونی هزاران هزار مقاله و مطلب در این باره پیدا کنی و بدونی که چجوری باید سر صحبت رو با اون ها باز کنی. اما خوب باید انتظار داشته باشی که به طور یقین اولین واکنش والدینت ناراحتی خواهد بود. یادت باشه اگه دختری مطمئنا از روز اول تولدت اون ها برای عروسیت برنامه ریزی میکردن و…اگه پسری، اون ها در آرزوهاشون تو رو همواره با یه دختر زیبا و متین تصور میوردن. اون ها از این که نوه نخواهند داشت احساس ناراحتی خواهند کرد. باید بهشون وقت بدی که یا با همدیگه بنشینید و مشکلی که داری رو حل کنین و یا این که بهشون زمان بدی که واقعیت رو قبول کنن.

۸- در زمان مناسب، بحث رو تموم کن

نزار بحث با به درازا کشیدن از کنترل خارج بشه. اگه یه موضوع خیلی مهم هستش سعی کن با کوتاه تر کردن بحث فضا رو آروم کنی و فرصت فکر کردن رو به خودت و والدینت بدی. محل رو ترک کن و به اتاقت برو و اجازه بده که اون ها با هم راجع به مشکلت بحث کنن و راه حل خوب پیدا کنن. به جای این که عصبانی بشی و مثلا حرف هایی بزنی که بعدا بخشیدنش سخت باشه، بهشون بگو میدونم چقدر ناراحتین و درکتون میکنم اما اگه ما بحث رو همینجوری ادامه بدیم مطمئنا پایان خوبی نخواهد داشت. بزارین بحث رو در یه زمان مناسب دیگه ادامه بدیم. من دارم به اتاقم میرم و بهتون زمان میدم که راجع بهش فکر کنین تا با هم بتونیم بعدا مشکل رو حل کنیم. ممنون از این که به حرف هام گوش کردین.

  • pariya sh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی