اندیشه ی نو

بایگانی
محبوب ترین مطالب

هرم مازلو

چهارشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۰۰ ق.ظ

نظریه هرم مازلو،   اولین بارتوسط آبراهام مزلو که پژوهشگر حوزه مدیریت بود ارایه شد،  این نظریه در مورد نیازهای اساسی انسان هست. براساس این نظریه نیازهای آدم از یک سلسله‌مراتب برخوردار هستن،  به این صورت که رفتار افراد در مواقع مختلف تحت تأثیر شدیدترین نیاز قرار می گیره. هنگامی که نیازهای هر سطح برطرف میشه، تغییری در دید انسان رخ می ده و توجه او به نیازهای سطح بالاتر جلب میشه. نیازهای هر سطح یکی پس از دیگری برطرف میشه تا در نهایت در راس هرم به علایق اصلی و خلاقیت و حل مشکل ختم میشه. بیاید با هم نگاهی به این هرم داشته باشیم.

هرم مازلو

مطابق با این نظریه، نیازهای انسان را میشه توی ۵ سطح دسته بندی کرد

۱- نیازهای فیزیولوژیک : این نیازهای مانند آب، غذا ، خواب ، تنفس،پوشاک، مسکن و نیاز جنسی  در پایین ترین سطح هرم  قرار دارند و در صورتیکه برطرف نشوند، بیشترین تأثیر را بر رفتار فرد دارند.  تا زمانی که نیازهای اساسی برای فعالیت‌های بدن به حد کافی برطرف  نشده‌اند، عمده فعالیت‌های شخص احتمالاً در این سطح بوده و بقیه نیازها انگیزش کمی برای فرد داره.

۲- نیازهای امنیتی:  در سطح بعدی نیاز به  احساس امنیت وجود داره یعنی نیاز به امنیت بدن، امنیت شغل، امنیت  اخلاق، خانواده و امنیت دارایی و سلامتی وجود داره

۳- نیازهای اجتماعی:  بعد از برطرف شدن نیاز به امنیت ، نیاز عشق و وابستگی و نیازهای ارتباطات اجتماعی مطرح میشه. در این زمان ارتباط با دیگران از بیشترین اهمیت برخوردار هست.این ارتباط های اجتماعی شامل دوستی ها، ارتباطات خانوادگی، شرکت در فعالیت های اجتماعی، روابط عاشقانه و صمیمی میشه.

۴- نیاز به احترام و عزت نفس: این احترام اول نسبت به خود فرد است و در اعتماد به نفس و عزت نفس فرد قابل مشاهده است  و همین طور شامل احترامی که دیگران نسبت به فرد دارن هم میشه. واقعیت اینه که اگه آدمها نتونن نیاز خود به احترام را از طریق رفتار سازنده برآورده کنن، ممکنه او برای جلب توجه رو به کارهای خرابکارانه هم بیاره.

۵-  نیاز به خودشکوفایی و خودانگیزشی: یعنی شکوفا کردن همه استعدادهای پنهان آدم و خلاقیت او. پس از این مرحله او به حدی میرسه که تمامی استعدادهاش شکوفا مشه ، و توانایی حل مشکلات را بدست میاره ؛ البته این استعدادها می تونه هر چیزی باشه . خود  مزلو در این زمینه میگه: «آنچه آنسان می‌تواند باشد، باید بشود».

  • pariya sh

نظرات (۲)

جالب بود.
پاسخ:
ممنون...

عالی بود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی